SERTIFIKATLASH BO‘YICHA TARTIB-TAOMILLARNING TAVSIFI
Menejment tizimini baholash uchun sertifikatlash jarayoni 3 bosqichga bo‘lingan. Sertifikatlashtirish organi rahbari auditorlarni tarmoqlar va malaka bo‘yicha ruxsatnomalarga muvofiq tanlaydi. Sertifikatlashtirish tartib-taomilining maqsadi - sertifikatlashtirilayotgan tashkilotning boshqaruv tizimi asosiy me’yoriy hujjatlar va ma’lum jarayonlar, shuningdek tashkilot tomonidan ishlab chiqilgan boshqaruv tizimi hujjatlari talablariga muvofiqligini baholashdir. Sertifikatlashtirish natijasida menejment tizimini yaxshilash uchun sohalar aniqlanadi yoki, agar qo‘llanilishi mumkin bo‘lsa, tanqidiy va tanqidiy bo‘lmagan nomuvofiqliklar qayd etiladi. Sertifikatlashtirish bo‘yicha audit hajmi audit rejasida belgilanadi.1. Tahlil.Tijorat taklifini tuzish uchun tashkilot sertifikatlashtirish organi sertifikatlashtirish bo‘yicha ishlar hajmini qoidalarga muvofiq baholashi va hisob-kitob qilishi uchun barcha zarur ma’lumotlarni ko‘rsatgan holda buyurtmachining so‘rovnomasini to‘ldirishi kerak. Sertifikatlashtirish uchun tijorat taklifini olgach va sertifikatlashtirish shartlariga rozi bo‘lgan taqdirda Buyurtmachi Sertifikatlashtirish organiga o‘z roziligining tasdiqnomasini yuboradi. 2. 1-bosqich auditi va boshqaruv tizimi hujjatlarini baholash.Sertifikatlashtirish jarayoni 1-bosqich sertifikatlash auditini o‘tkazishdan boshlanadi, bu yerda menejment tizimi bo‘yicha taqdim etilgan hujjatlar (menejment tizimi hujjatlari, uslubiy va ishchi yo‘riqnomalar, ichki auditlar o‘tkazilganligi to‘g‘risidagi hisobotlar va rahbariyat tomonidan yakuniy tahlil) tekshiriladi. Audit bo‘yicha jamoa rahbari menejment tizimi bo‘yicha hujjatlarni ISO 9000 seriyasining e’lon qilingan standarti talablariga muvofiqligini baholaydi. 1-bosqich auditini o‘tkazish vaqtida buyurtmachining joyida menejment tizimi bo‘yicha hujjatlarni tahlil qilishda. 1-bosqichli audit boshlanishidan oldin buyurtmachi 1-bosqichli audit rejasini oladi. Audit rejasi mazmuni bo‘yicha audit boshlanishidan oldin dastlabki yig‘ilishda buyurtmachi bilan kelishiladi. 1-bosqich auditining vazifalari: menejment tizimi bo‘yicha hujjatlarni tekshirish, ushbu tashkilotga xos bo‘lgan joylashuv sharoitlarini baholash, standart talablarini tushunish mavjudligini baholash uchun buyurtmachi xodimlari o‘rtasida so‘rovlar o‘tkazish. Menejment tizimi, jarayonlar va bo‘linmalar, qonunchilik va me’yoriy jihatlarni qo‘llash sohasiga oid zarur ma’lumotlar to‘planadi va ularga rioya etilishi tahlil qilinadi. Bundan tashqari, ichki audit va tahlillar rahbariyat tomonidan baholanadi va menejment tizimini joriy etish darajasi auditning 2-bosqichini o‘tkazishga imkon beradimi. Buyurtmachi menejment tizimi hujjatlarini tahlil qilishni o‘z ichiga olgan auditning 1-bosqichi to‘g‘risidagi hisobotni oladi. Aniqlangan tanqidiy va tanqidiy bo‘lmagan nomuvofiqliklar 2-bosqich auditi boshlangunga qadar, guvohnomalari keltirilgan holda bartaraf etilishi lozim. 1-bosqich va 2-bosqich auditi oralig‘ida maksimal 6 oyga yo‘l qo‘yiladi. Agar buyurtmachining sertifikatlangan boshqaruv tizimida sezilarli o‘zgarishlar paydo bo‘lsa, unda 1-bosqichning butun auditini yoki uning bir qismini qaytadan o‘tkazish talab qilinishi mumkin. Vaqtinchalik muddat 6 oydan oshgan taqdirda, 1-bosqich yangi audit o‘tkazilishi kerak. 3. Audit 2-bosqich - Buyurtmachining boshqaruv tizimini baholash.2-bosqich auditini boshlashdan oldin buyurtmachi 2-bosqich audit rejasini oladi. Auditning 2-bosqichida standartning o‘ziga xos talablarini, shuningdek, joriy etilgan boshqaruv tizimi qoidalarini hisobga olgan holda boshqaruv tizimining natijadorligi tanlov tekshiruvi tartib-taomiliga muvofiq aniq misollar va jarayonlar asosida tahlil qilinadi. Tashkilotning 2-bosqich auditi vaqtidagi vazifasi uning hujjatlashtirilgan boshqaruv tizimini amalda qo‘llashni namoyish etishdan iborat. Audit yakunlangach, yakuniy yig‘ilishda buyurtmachi audit natijasi to‘g‘risida ma’lumot oladi. Nomuvofiqliklar hujjatlar bilan nomuvofiqliklar to‘g‘risidagi hisobotlarda qayd etiladi. Audit bo‘yicha jamoa rahbari nomuvofiqliklarni tanqidiy va tanqidiy bo‘lmagan nomuvofiqliklarga tasniflash to‘g‘risida qaror qabul qiladi. Audit natijasi hisobotda aks ettiriladi.